메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정다운 (서울서이초등학교) 안경자 (서울교육대학교)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.21
발행연도
2021.1
수록면
19 - 43 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to review and analyze research articles on English language learner autonomy in academic journals on English language teaching published in South Korea in recent 20 years. A total of 90 articles were analyzed according to research periods, participants, methods, and themes. The results showed that the number of learner autonomy research has increased since 1998. The favored research participants were college students followed by elementary, middle school and high school students. Recently more studies were conducted with mixed level students, teachers, and experts. Mixed and quantitative methods were evenly dominant research methods, but mixed methods have been more popular in recent years. In terms of research themes, teaching and learning methods appeared most often, while there emerged a variety of themes such as correlations among variables related to self-directed learning ability, textbook analysis and development of instructional models as well as the concept of learner autonomy, learners’, parents’, and teachers’ perceptions of learner autonomy. Based on the findings, important pedagogical implications and future directions for research regarding English learner autonomy were suggested.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 연구 결과 및 논의
5. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (94)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0