메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Zhang Wei (원광대학교) Sook-hyang Lee (원광대학교)
저널정보
사단법인 한국언어학회 언어학 언어학 제85호
발행연도
2019.12
수록면
227 - 242 (16page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates the prosodic turn-yielding cues, preceding two different turn transitions ̶ turn smooth change (S) and turn holding (H), employed by Chinese EFL learners. Prosodic cues, including F0 slope, mean pitch, mean intensity, IPU duration and speaking rate preceding S and preceding H were acoustically analyzed. The materials were 15 groups of dyadic conversations randomly chosen from SECCL (Spoken English Corpus of Chinese Learners). The subjects included 17 females and 13 males. The findings indicate that Chinese EFL learners exhibit quite similar tendency to native speakers in turn-yielding prosodic cues, but with certain deviations. Chinese EFL learners show significant differences in F0 slope, IPU duration and speaking rate. The subjects tend to end a turn with a rising or falling tone instead of plateau. The IPU duration is longer preceding S than preceding H. Speaking rate is found to be increased at turn-finals than turn-medials. Gender difference has also been addressed in this study. Findings show that females do better in prosodic strategies in interaction. Suggestions have also been given based on our findings to EFL teaching and learning.

목차

1. Introduction
2. Methods
3. Results and discussion
4. Conclusion
References
Abstract

참고문헌 (18)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-710-000266194