메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Young Ah Cho (Gwangju University)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제51호
발행연도
2019.4
수록면
293 - 313 (21page)
DOI
10.17002/sil..51.201904.293

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The present study examines Korean college students’ anxiety factors and their usage of self-regulatory strategies for coping with English learning anxiety. This study employs three measures: a background questionnaire, the Foreign Language Classroom Anxiety Scale, and the FLA Self-regulatory Strategy Scale. Two-hundred and one freshmen were assigned to low-, mild-, and high-anxiety groups based on their anxiety levels. The findings of the study reveal that the communication apprehension factor was the main attributor for English learning anxiety, followed by the evaluation anxiety factor, and then the discomfort factor. There were significant differences in relation to self-regulatory strategy use among groups. Learners in the low-anxiety group showed more frequent use of cognitive and metacognitive strategies than the high-anxiety group while both the low- and mild-anxiety groups employed more social strategies than the high-anxiety learners. Based on these findings, pedagogical implications for L2 language teaching and learning are suggested.

목차

1. Introduction
2. Literature Review
3. Methods
4. Results and Discussion
5. Conclusions
References

참고문헌 (24)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-705-000723930