메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신유선 (순천대학교)
저널정보
팬코리아영어교육학회 영어교육연구 영어교육연구 제34권 제2호
발행연도
2022.6
수록면
45 - 61 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The main purpose of this study was to examine L2 writing anxiety among pre-service teachers in English education and the reasons for L2 writing anxiety. A total of 163 respondents completed three different questionnaires online. The research questions included: (1) How valid is the L2 writing anxiety questionnaire to measure writing anxiety? (2) Is there a significant difference between the participants' writing anxiety in L1 and L2? (3) Are any relationships between the subcategorized variables of L2 writing anxiety, L1 writing anxiety, and reasons for L2 writing anxiety present? As the result of the analysis, the L2 writing anxiety questionnaire proved to be valid and reliable when analyzed through a Rasch model. The results of the ANOVA indicated that English pre-service teachers showed significant differences in L1 and L2 writing anxiety. The participants were more anxious under the L2 context (somatic anxiety, cognitive anxiety, and avoidance behavior) than they were under the L1 context. Lastly, correlational analysis among all variables revealed that L2 writing anxiety and reasons for L2 anxiety were positively correlated (attitude toward the writing task, use of writing strategies, textbook materials, writing competence, the impact of a writing instructor, prior writing experience).

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0