메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김춘영 (경희대학교)
저널정보
한국응용언어학회 응용언어학 응용언어학 제41권 제1호
발행연도
2025.3
수록면
61 - 93 (33page)
DOI
10.17154/kjal.2025.03.41.1.61

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines the factors influencing Korean writing assessment by analyzing the correlation between text type, text length, text proficiency level, and scoring bias using a FACETS analysis based on the Many-Facet Rasch Model (MFRM). The findings are as follows: First, rater severity varied according to text type. Additionally, specific scoring criteria garnered more attention from raters depending on the text type. However, raters encountered challenges in consistently applying multiple scoring constructs, particularly for argumentative and narrative texts. Second, argumentative and expository texts exhibited a greater dispersion in scoring tendencies among raters, while narrative texts displayed relatively less scoring bias. Moreover, an analysis of texts with a high frequency of scoring bias within each text type revealed that key scoring criteria or contrasting characteristics considered important for each text type could significantly contribute to scoring bias. Finally, although scoring bias was more prominent in longer texts overall, this effect was especially noticeable in argumentative texts, where longer submissions tended to receive a lenient compensatory bias. The frequency of scoring bias also varied by text proficiency level, with different ranges of bias occurring depending on the text type.

목차

I. 서론
II. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 분석 결과
Ⅴ. 논의
Ⅵ. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0